zondag 26 augustus 2007

Woensdag 22 augustus: het mooie werk van de zwartzusters van Bethel in Salvador

In Salvador mocht ik verblijven bij de zwartzusters van Bethel in de Casa de Paz. Deze congregatie is uit bisdom Brugge afkomstig en heeft drie huizen in Brazilië, waar naast de Vlaamse zusters reeds heel wat Braziliaanse zusters actief zijn. Men plant deze week een nieuwe stichting in het binnenland.
Ik mocht er een enorme gastvrijheid ervaren.
Op woensdagmorgen mocht ik mee met enkele jonge zusters naar de kindercrèche: "Casa da Amizade". We gingen er naartoe via een smal wegje doorheen een sloppenwijk, met enorm veel trappen. Sloppenwijken liggen in Brazilië vaak op hellingen.
Onderweg gingen we even binnen met een voedselpakket bij een vrouw die in een heel klein huisje woont met haar twee kinderen. Het huisje telt twee kamers: de ene dient als keuken en slaapplaats voor de kinderen, de andere is de slaapkamer van de moeder. Geen badkamer, geen tafel, geen stoelen...
De kinderen kwamen onmiddellijk aan ons hangen.
In de Casa de Amizade voelde ik me opnieuw een welgekomen gast. De kinderen hingen rond me, zochten knuffels, wilden opgepakt worden,... Ik ontmoette er zuster Lies, een nicht van deken Roland Hemeryck van Ieper. Ze vertelde me over haar werk in de crèche en de zorgen die erbij komen. Kinderen kunnen er terecht van 2 tot 6 jaar en krijgen er elke dat wat gezonde voeding, wat spel en activiteit en worden eens goed gewassen. Hier in deze wijken is dit enorm mooi werk.
Na het bezoek ontmoette ik zr. Christine, de algemeen overste van de zwartzusters, die op bezoek was in het huis. We hadden een aangenaam gesprek.
Wat me vooral trof bij de zusters van Bethel was de enorme inzet voor de armen, die gedragen wordt door het gebed. Elke morgen doen ze er na het gemeenschappelijke morgengebed een contemplatieve dialoog, heel dicht bij God en met de voeten in de werkelijkheid. Ik denk dat dit één van de redenen is dat ze het hier uithouden en dat ze zo graag gezien zijn door de mensen.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Have you ever thought about publishing an e-book or guest authoring on
other blogs? I have a blog based upon on the same subjects you discuss
and would love to have you share some stories/information.
I know my audience would value your work. If you are even remotely
interested, feel free to shoot me an email.


my page; http://www.webbypages.co/KingReede

Anoniem zei

Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning this article and also the rest
of the site is also really good.

Check out my homepage :: logbook loan ()