zondag 26 augustus 2007

Dinsdag 21 augustus - Bezoek aan de Pelourinho Salvador

Op dinsdag 21 augustus bezocht ik de Pelourinho, het oudste stadsgedeelte van Salvador en tevens van heel Brazilië.
Ik had weeral geluk want zr. Inés, van de zwartzusters van Bethel, was bereid me te brengen. Samen gingen we enkele kerken bezoeken. Ze stammen reeds van de tijd van de eerste kolonisatie van de Portugezen. De kerk van de Franciscanen stamt reeds uit 1587. De plafonds zijn helemaal beslagen met goud. Ik had het hier moeilijk mee. In een land waar zoveel armoede is, zijn de kerken zo rijkelijk versierd... En dan nog de Franciscanen, die normaal het armoede-ideaal zo hoog in 't vaandel dragen.
Zr. Inés vertelde me dat dit het resultaat is van de tijd van de kolonisatie. Er was een wet dat alle goud naar Portugal moest worden gebracht, behalve datgene dat voor de eredienst gebruikt werd. De Franciscanen poogden dus op deze manier om het goud in het land te houden.
Na de kerken maakte ik een wandelingetje door de gezellige straatjes van dit pittoreske stadsgedeelte. Overal wordt muziek gemaakt, overal word ik aangeklampt om dingen te kopen. Ik liet me even verleiden door het lekkere fruit en kocht me enkele bananen. Eén R$ (16 fr.) voor 3 bananen is hier blijkbaar de straatwaarde. En ik denk dat ik nog teveel betaald heb...
Onderweg in de straatjes kwam ik tal van kunstenaars, muzikanten en vooral dansers tegen. Op een pleintje gaf men dansles aan toeristen.
Wat erg in trek is, is de capoeira. Het is een soort rituele vecht-dans. Het filmpje hieronder illustreert duidelijk wat Capoeira is. Het geluid op de achtergrond is van één van de leden van de Capoeira groep die me de oren van het hoofd zaagde om geld. Ik heb hem wat kleingeld gegeven en hij was kwaad omdat het te weinig was...

Na deze spectaculaire opvoering ging ik naar het museum voor Afro-Braziliaanse cultuur. In dit museum zijn allerlei voorwerpen te bezichtigen van de indigena-cultuur (oorspronkelijke indianen) en van de rituelen van de Afrikaanse slaven die destijds ingevoerd werden op hier het vuile werk te verrichten.

Tegen de middag ben ik gaan eten in de Cantina da Lua op de Tereiro de Jesus. Op het eerste verdiep van dit restaurantje kan je eten kiezen uit de Bain-Maries en betalen per kilo. Het was erg lekker - dank voor het adres, pr. Frans! Hier in Brazilië vind je vaak restaurants waar "Comida a kilo" verkocht wordt. Je kiest dus uit vele schotels wat je wil eten, waarna je bord gewogen wordt. Je betaalt het gewicht aan voedsel dat op je bord ligt.
Een goed systeem, zeker voor kleine eters. En er wordt minder weggegooid. Hoe ze dit in België nog niet uitgevonden hebben. Maar misschien zou dit niet mogen omwille van de strenge hygiënische voorschriften.

Geen opmerkingen: